Reklaam.ee
otsi ava laiendatud otsing

ADM Interactive - Best- Internet: mida silmas pidada veebidisaini loomisel. Tõnu Runnel

Lisa oma blogi
Disainiga ja ka selle tähtsustamisega pingutatakse tihtipeale kõvasti üle. Veebikeskkonna puhul on funktsionaalsus, lihtsus ja selgus olulisemad kui tähelepanutõmbav graafiline lahendus. Näiteks: ei tasu kulutada meeletuid summasid keskkonna logole. Suurelt ettevõetud logodisainiprojekt on suhteliselt mõttetu, tegelege sellega siis, kui raha on ülearu. Lihtne tekstilogo =  1% kulu, sama tulu (näit: Quotic, Edicy). Võta lihtsalt üks [...]

Disainiga ja ka selle tähtsustamisega pingutatakse tihtipeale kõvasti üle. Veebikeskkonna puhul on funktsionaalsus, lihtsus ja selgus olulisemad kui tähelepanutõmbav graafiline lahendus. Näiteks: ei tasu kulutada meeletuid summasid keskkonna logole. Suurelt ettevõetud logodisainiprojekt on suhteliselt mõttetu, tegelege sellega siis, kui raha on ülearu. Lihtne tekstilogo =  1% kulu, sama tulu (näit: Quotic, Edicy). Võta lihtsalt üks ilus font, pane sobiva suvalise värviga kokku ja saad täiesti okei logo, sel tasemel, et suur korporatsioon maksaks selle eest miljoneid.

Ära pane disaini hindamiseks kokku komiteed. Kõige hullem asi, kui disaini juures räägib kaasa “komitee” keskastmejuhtidest: hakatakse maitse üle vaidlema, vahetatakse logo värvi ja tehakse muid mõttetuid asju. Tuleb asju ära teha, mitte lihtsalt teha. Komiteedel on kalduvus mitte vastutada. On ütlemine, et kaamel on komitee poolt disainitud hobune – see sisaldab neid detaile, mis igaühe jaoks olid olulised, aga kokku tuli lõpuks võidusõidu jaoks suht sobimatu asi. Las disaini teeb üks inimene koos disaineriga: villa rohkem ja kära kõvasti vähem.

Keskkonna disain ei pea ilmtingimata olema rabavalt ilus, vaid esmajärjekorras funktsionaalne. Esteetika on juba _ilusti_ lahendatud funktsionaalsus. Esteetika on tore, ressursside olemasolul võib sellega tegeleda, aga see on viimase tähtsuskategooria töö. Kui sul on piiratud eelarve, siis piisab sellestki, et keskkond on funktsionaalne, lihtne ja arusaadav.

Disain ei ole tuumafüüsika, selle mõistmine ei nõua eriharidust. Piisab lihtsalt ilumeelest. Disainil on põhireeglid. Kui sa neid loomuomaselt ei tunneta, on neid võimalik õppida. Õpi põhireeglid ära ja tööta koos disaineriga.

Keskkonna disainis on esteetikast olulisemad osad: paigutus ja tekst!

Paigutus: üks sõnum korraga. Disain oma kõige lihtsamas olekus ongi paigutus.  Peab arvestama, et disain näeb teistsugune välja, kui ta disaineri laualt nö. ellu astub. Disainitud keskkond on elus ja muutub. On tähtis, et disainitakse lisaks pealehele  ka kõik sisuvaated, sest keskkonna sisu muutub.  Tühivaade, täisvaade ja error – kuidas need sinu keskkonnas välja näevad?

Oluline on keskkonna disainiga tegeleda pidevalt, mitte ainult ühe korra, seda luues, vaid tasub jälgida, mida süsteem eluskeskkonnana teeb ja seda pideva protsessina edasi disainida, voolida, täiendada.

Lihtsus: mida lihtsam on keskkond, mida vähem on vaja teha (ülearuseid)  valikuid, seda parem see keskkond on. Võimalusel tee oma keskkond tapvalt lihtne, lineaarne, ülevalt-alla, ühe selge raja ja sõnumiga.  Ei ole vaja tingimata täita kogu vaba ruum suvalise sisuga (a la: vasakul on veel ruumi, paneks sinna veel valikuid ja siis veel Twitter voo kah). Ruumi ei pea täis suruma, vaba ruum tekitab kasutajas muuhulgas ka mugavustunnet. Täissurutud ruum on agressiivne ja võib jätta odava mulje.

Lineaarsus: ole lineaarne ka turunduseesmärkide tõlkimisel keskkonna disaini:

  • funnel (müügitunnel), konversioon: kuidas keskkonna disain seda toetab?
  • Call to action: selge ja konkreetne.
  • Lihtne ja mänguline keskkond müüb paremini ja tekitab kasutajas parema tunde.

Tekst: disainis paigutuse järel tähtsuselt teine osa. Tihtipeale alahinnatakse teksti tähtsust. Teksti ei pea olema palju, aga ta peab olema täpne. Lihtne. Selge. Arusaadav ühe pilguga. Soovitus: viska 80% tekstist minema! Mida keerulisemad laused, mida rohkem teksti, seda raskemini jõuab sõnum pärale. Ära uputa keskkonda mõttetu mulaga. Miks pannakse veebilehtedele nii palju infot? Inimesele ei ole seda vaja, ainult robotitele, kes seda otsimootorite jaoks tekstihulkadest välja roogivad.  Kui sul on massiivselt otsimootorite robotitele vajalikku teksti ja sa tahad seda tingimata kodulehele panna, siis olgu, pane, aga jäta see kuhugi lõppu, alajaotustesse nii, et see inimesest kasutajat segama ei hakka.  Tip: ka pikema teksti puhul on parem kasutada veerge, mitte pikki ridu.  Kui on võimalik sõnumit edasi anda pildiga, kasuta pilti. Kui endal pole pilte, kasuta tasuta pildipankasid või osta pilte.

Lõppsoovitus: tee ära, liigu kiiresti. Kui on aega palju, tee kaks versiooni, AB-testi neid, muuda ja arenda.

Ära karda katsetada. Proovi järele. Kuku mõnuga. Õpi töö käigus. Veebinduses on vea hind õnneks madalam kui maja ehituses.

Twitter LinkedIn Facebook Digg Delicious Google Bookmarks Technorati Favorites : Jaga teistega