Reklaam.ee
otsi ava laiendatud otsing

Edicy - Elus veeb ja topised

Lisa oma blogi

Koduleht on suhtluskanal — mitte muuseum. Seega peab sait pidevalt uuenema, edasi arenema. Igapäevased tegevused peavad omakorda olema maksimaalselt lihtsad läbi viia. Kohe kui uuendus on vaevarikkam kui saapapaelte kinnipanek — või hullemgi veel, nõuab kolmandate inimeste füüsilist sekkumist — jäetakse töö tegemata ja koduleht vajub pulstunud topisena interneti hämarasse taganurka. 

Veebis ringi vaadates ja erinevaid teenuseid otsides satume me tihti lehtedele, mille sisu on vananenud, kontaktid aegunud või pole kõiki pakutavaid teenuseid ja tooteid üles pandud. Siin on harva tegemist leheomaniku laiskusega. Teemasse süüvides selgub enamasti, et saidiomanikul lihtsalt on keeruline muudatusi teha. 

Isiklik kogemus: Väikeettevõtjana võtsin ma kunagi esmalt kasutusele WordPressi, kuna teisi valikuid kuskilt ei paistnud. Tundus, et kõik saidid maailmas jooksevad WP peal. Sait sai üles kuid jäi ajapikku unarusse. Lehe haldus ja ülalpidamine – majutused, domeenid ja igasugu lisavidinate juurdepookimine oli suht tüütu. Versiooniuuendustest rääkimata. Ja seda kõike tavakasutaja seisukohast, kelle kirg ei ole tehnoloogiauuenduste sügavustes surfamine. 

2008 leidsin ma pooljuhuslikult Edicy. Kogu saiti selle peale kolima sundis mind tõik, et töörista kasutus oli esimisesest sammust peale loogiline ja arusaadv. Kõik muudatused ja selleks vajalikud tööriistad olid varasemast tuttavad. Sellevõrra kahanes ka ebakindlustunne iga järgmise sammu ees. Kasutuskogemus oli tuttavlik – Word, Open Office ja TextEdit! Ei mingeid vahevaateid vaid kõik muudatused toimuvad otse lehel minu silme all. 

Iga tööriiataga kaasneb õpikurv. Viimast saab oluliselt lühendada varasemate osksute baasilt loodud assotsiatsioonide varal. 

Vaadates täna teemat arendajate ja disainerite seisukohalt, saan ma aru, miks paljud eelistavad kliendile saidi ülespanemisel WordPressi või ka omaloodud sisuhaldusi – mugavus! Saidi ülesseadmine ei tähenda õpikulu ja töö saab tellijale üle anda kiiresti.

Aga arendaja ja lõppkasutaja mugavus ei ole alati kattuvad. Või olgem ausad. Enamasti ei ole nad kattuvad. 

Kui Sina arendajana näed, et sinu klient vajab hõlpsasti muudetavat saiti, siis paku talle selline tööriist või ehita sait nii et inimene iga kord ei tunneks enne lehe muutmist külma higi oma otsaesisel. 

Ku Sina tellijana näed, juba eos, et pakutav ületab sinu oskused, siis ütle see välja ja kindlasti on olemas sulle tasku- ja jõukohane lahendus.

Suur hulk tavakasutajaid peab veebi ja kodulehe haldust siiani müstikaks, kuna üldine kasutuskogemus on tihti keeruline ja kohmakas. Puutudes kokku erinevate kasutajate ja arendajatetega näen ma valdkonna köögipoolt – tellija rahakott ja arendaja töötasu on kodulehe tellimisel pöördvõrdelises suhtes. Tellijal on raha vähe ja disainer ning arendaja hindab oma aega ning oskusi. Samas ei anna tellija endale tihti aru, et kiire ja odav lahendus ei pruugi seda olla pikas perspektiivis.

Kas veebis olevate katkiste saitide, raisatud aja ja raha eest vastutavad nende omanikud või loojad? Ilmselt mõlemad. Üks pole osanud küsida ja teine pole taibanud lõppkasutajale mugavamat lahendust pakkuda. Ebamugavustunne toidab tavakasutajate seas müüti, et koduleht on tuumateadus ja kohutavalt keeruline ettevõtmine. Ei ole. Saage üle. Maailm on mitmekesisem ja seal on kohta erinevate oskustega inimestele. 

Loe lisaks: