Reklaam.ee
otsi ava laiendatud otsing

BalticMediaNews - MEEDIATERMINOLOOGIA

Lisa oma blogi
I OSA Kõik, kes kliendi või meediaagentuuri ridades  puutuvad kokku meediastrateegiatega, kohtavad erinevaid termineid, mida tundmata on raske või suisa võimatu plaanides orienteeruda. Siinkohal väike nimikiri põhilistest meedia märksõnadest. Allpool toodud näited ja selgitused on telespetsiifilised, kuid neid saab rakendada … Jätka lugemist

I OSA

Kõik, kes kliendi või meediaagentuuri ridades  puutuvad kokku meediastrateegiatega, kohtavad erinevaid termineid, mida tundmata on raske või suisa võimatu plaanides orienteeruda.

Siinkohal väike nimikiri põhilistest meedia märksõnadest.

Allpool toodud näited ja selgitused on telespetsiifilised, kuid neid saab rakendada kõikidele põhilistele meediatele – telele, trükimeediale, internetile.   Internetil on lisaks oma terminoloogia.  Sellest edaspidi.

SIHTRÜHM, GRP, TRP, TVR, AFFINITY

Iga konkreetse saate vaadatavust näitab reiting, mida võib väljendada GRP või TRP-na.  Mõlemad näitavad saate vaadatavust konkreetses sihtrühmas.

SIHTRÜHM (ingliskeelse terminina Target Group või Target Audience) on konkreetne sotsio-demograafiline määratlus grupile, kellele  toodet või reklaami suunatakse.

Kõige laiem valik näiteks teles on „4+“ (4 – 99 a).  Sihtrühm on tavaliselt määratletud vanusega,  sellele lisatakse erinevaid laiendeid nagu näiteks sugu, rahvus, elukoht, sissetulek, haridustase jne. Mida rohkem erinevaid laiendeid lisada, seda kitsamaks sihtrühm läheb.

Teleplaani koostamisel on oluline, et sihtrühm ei oleks väga kitsas. Tavaliselt ei ole soovituslik kasutada üle ühe või kahe laiendi, sõltuvalt vanusegrupist. Agentuur saab siinkohal abiks olla, kuna TNS EMOR-i planeerimisprogrammid hoiatavad, kui sihtrühm läheb liiga kitsaks.

GRP (lühend ingliskeelsest terminist Gross Rating Point) tähendab protsenti kogu elanikkonnast kes vaatab mingit konkreetset saadet.

GRP-ga tähistatakse tavaliselt kogu elanikkonda. Tele puhul on selleks vanusegrupp „4 +“.

Kui ,, 4+ ’’ sihtrühma suurus Eestis on näiteks  1 278  000 inimest ja  saate GRP on 5, siis tähendab see seda, et saadet vaatas 5% kogu Eesti elanikkonnast vanuses  ,,4+’’  (ehk 63 900 inimest).

TRP (lühend ingliskeelsest terminist Target Rating Point) tähendab protsenti tootesihtrühmast, kes vaatab konkreetset saadet.

Näiteks võtame sihtrühmaks  inimesed vanuses  20-50, keda on Eestis umbes  602 000. Kui saate TRP sihtrühmas  20-50  on 5, siis tähendab see seda, et saadet vaatas 5% inimesi  vanuses 20-50  (30 100 inimest)

TVR (pigem kohalikku päritolu termin, nö TV Rating)  kasutatakse ainult teleplaanides ning  see tähistab  saate reitingut, mida kanalid määravad konkreetsetele saate reklaamipausidele.  TVR-i põhjal arvutatakse teles reklaamklipi hind. Tavaliselt on TVR seotud konkreetsete sihtrühmadega, mida kanalid müüvad.  Need sihtrühmad on ära toodud kanalite hinnakirjas ja tavaliselt ka agentuuride hinnapakkumistes.

Müüdavate sihtrühmade valik sõltub telekanalist – väiksematel kanalitel on valik limiteeritud tavaliselt sihtrühmadega ,,4+ ’’ ja/või ,,18-49 (naine)’’.

TVR  võib olla ka näiteks sihtrühmas  ,,4+’’. Kuid siinkohal on tähtis märkida, et TVR-i puhul  on tegu kanali prognoosiga ja GRP puhul agentuuri prognoosiga.

Meediaagentuur abistab oma kliente kõige otstarbekama ostusihtrühma valikul.

AFFINITY – meediaplaanides kasutatakse pigem ingliskeelset väljendit. Eestikeelne vaste võiks olla „sihtrühma sobivus“.

Affinity on traditsiooniliselt TRP suhe GRP-i ning näitab seda, kuivõrd konkreetne kanal või saade kitsamale sihtrühmale sobib.  Mida kõrgem affinity, seda sobivam on saade ning seda vähem kulutatakse meediaraha ülejäänud segmentidele, keda me tegelikult  reklaamiga ei püüa.

Ideaalis võiks affinity olla üle 1. Kõikide sihtrühmade puhul ei ole see siiski võimalik, sest osad sihtrühmad vaatavad telet väga vähe ning sellisel juhul tuleb selle kaoga juba telestrateegiat koostades arvestada.

Näiteks: kui saate TRP on 5 ja GRP on 6, siis affinity on 5/6=0,83

Affinity’t võib arvutada ka TRP ja  TVR-i suhtena kuid sel juhul on see tavaliselt plaanis ära märgitud. Selline arvutus on kanalispetsiifiline, kuna ostusihtrühmad võivad kanalite lõikes erineda,  ning näitab seda kuivõrd efektiivne on meediaost.